قوطی پروفیل چیست؟

با توجه به گسترش روز افزون صنعت ساختمان سازی در قرن حاضر ، بی شک قوطی پروفیل یکی از مهم ترین و کاربردی ترین مصالح در جهت مقاوم سازی سازه ها به شمار می رود.هدف از ارایه این مطالب گرد آوری شده آشنا کردن شما مخاطب گرامی با تاریخچه کوتاه از قوطی پروفیل،انواع و کاربرد های هر یک از آنها می باشد؛امید است با دنبال کردن مطالب،پاسخگویی به سوالات شما نیز به طور مفید صورت گیرد.

تاریخچه قوطی پروفیل در ایران و جهان:

اولین بار از قوطی پروفیل درجهت ساخت در و پنجره برای چهار چوب های چوبی در ایران استفاده شد و علت آن افرایش چشمگیر جمعیت بعد از جنگ جهانی دوم و در کنار آن نیاز کشور به ساخت خانه های جدید بود.

به طور کلی مردم جهان چند سال بعد از جنگ جهانی دوم شروع به استفاده از پروفیل کردند که شروع آن توسط “مانسمن” صورت گرفت.او برای اولین بار رول های ورقی آهن را به طور مایل (اریب) سوراخ کاری کرد که موجب شکل گیری مقاطع جدید آهنی شد،اما چیزی که موجب پیشرفته ترشدن پروفیل در سالهای بعد از آن شد اقدامات “پیگر” بود که او با تولید مقاطع توخالی و بدون درز از آهن،روال استفاده را رایج تر کرد و اوج گیری آن به دلیل جهش فوق العاده در جوشکاری در حین جنگ جهانی دوم بود.

مهم ترین مشکل ، شیوه اتصال آنها به هم بود که با اختراع بست در سال ۱۹۳۷ میلادی برطرف شد و به این صورت تاکنون در جهت مقاوم سازی مصالح به کار می رود.

دسته بندی قوطی پروفیل:

به طور خلاصه قوطی پروفیل قطعه ای از آهن توخالی است که در جهت مقاوم سازی و ساخت در و پنجره های آهنی و آلومینیومی استفاده می شود.

پروفیل ها به دو دسته اصلی ساختمانی و صنعتی تقسیم بندی می شوند

قوطی پروفیل ساختمانی و کاربرد های انواع آن:

باتوجه به نامگذاری این نوع پروفیل متوجه می شویم بیشترین کاربرد آن در صنایع ساختمان سازی است و اشکال مختلف آن به شرح زیر است:

۱) پروفیل نورد گرم:

شکل آن به صورت قوطی بوده و جنس آن از نورد گرم شمش فولادی است.

۲) پروفیل نورد سرد:

با خم کردن و انجام عمل پرس بر روی ورقه های فولادی،پروفیل نورد سرد تولید شده و ظاهر آن ناودانی شکل بوده و برای کارهای سبک ساختمانی از قبیل ساخت تیرهای تکیه گاه،چهارچوب ها و … مناسب است.

۳) پروفیل مرکب:

همانطور که از اسمش پیداست از ترکیب پروفیل نورد گرم و نورد سرد حاصل می شود.

 

قوطی پروفیل صنعتی و کاربرد انواع آن:

این نوع پروفیل چون از وزن کم و مقاومت بالایی برخوردار است در صنایع خودرو سازی و نظامی بیشتر به کار رفته و انواع مختلف آن به شرح زیر است:

مهم ترین ویژگی این پروفیل که در صنعت جلوه گری می کند،توان باربری و استحکام کششی چشمگیر است و در کنار اینکه ابعاد بزرگ و استحکام بسیار زیادی در برابر ضربات احتمالی و تحمل آسیب دارد از مهم ترین قوطی ها به شمار می رود.

۱) قوطی پروفیل مبلی (سبک):

نام دیگر آن پروفیل سبک است که بخاطر ویژگی های منحصر به فرد خود در صنایع مبلمان،لوازم خانگی،اگزوز،دوچرخه سازی و ….به کار گرفته می شود

سطح مقطع آن به حالت های سه گوش،چهارگوش،دایره ای و یا ترکیبی از این موارد است که قوطی با سطح مقطع مربعی و مستطیلی در بین متقاضیان خواهان بیشتری دارد.

پروفیل سبک

۲) قوطی پروفیل ستونی:

این نوع قوطی در ساخت ستون،سوله،کارگاه،انبارها و …. کاربرد دارد و خود نیز به دو دسته ستونی-ساختمانی و ستونی-صنعتی تقسیم می شود.

۳) قوطی پروفیل گالوانیزه:

این نوع پروفیل به علت داشتن یک پوشش گالوانیزه از خوردگی و زنگ زدگی در امان مانده و به همین خاطر مصرف بالایی دارد.

اشکال گوناگون و حالات مختلفی مثل پروفیل گالوانیزه U شکل و پروفیل گالوانیزه H شکل و حالت نیم دایره ای دارد و مناسب صنایع کشاورزی و گلخانه است.

حال به دسته بندی دیگری از قوطی پروفیل ها می پردازیم:

قوطی پروفیل های بسته:

پروفیل های بسته شامل پروفیل لوله و قوطی،در و پنجره های ساختمانی،کرکره های برقی و UPVC هستند و علت نامگذاری این پروفیل ها تحت عنوان “بسته” صرفا به خاطر شکل ظاهری آنهاست.

قوطی پروفیل های باز:

انواع تیرآهن ، تسمه ، میلگرد ، ناودانی ، نبشی ، چهارپهلو در گروه پروفیل های باز قرار میگیرند.

قوطی پروفیل در و پنجره:

این نوع پروفیل به خاطر تاثیرگذاری در سطح کیفی ساختمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و از چند متریال و استاندارد های مختلفی تولید می شود.  

قوطی پروفیل آبرو:

از این نوع پروفیل برای ساخت ساندویچ پانل های سقفی و شیروانی استفاده شده و باید به نحوی تولید شود تا درکنار داشتن وزن سبک ، هدایت مسیر آب ناشی از برف و باران به سمت پایین به درستی صورت گیرد.

قوطی پروفیل Z:

این پروفیل در ساخت سقف سالن های بزرگ مثل سوله و انبار های بزرگ و پارکینگ ها و متصل سازی قسمت های مختلف سازه  کاربرد داشته و

Z-18 /  Z-20 / Z-22 انواع مختلف این پروفیل است و هر یک به شکل مختلفی تولید شده تا بتواند نیازهای جامعه را به خوبی برطرف کند.

قوطی پروفیل سی (سی پرلین):

این نوع پروفیل به صورت تیرچه در ایجاد پوشش های سقفی و دیواری به کار گرفته می شود.سی پرلین ها برای پوشش سقف های سبک صنعتی و اتصال ستون هایی با فواصل زیاد نیز کابردی هستند.

پروفیل سبک

نتیجه گیری:

ضمن عرض تشکر از مطالعه این مقاله ، شما عزیزان می توانید همه روزه برای اطلاع از آخرین و به روزترین قیمت انواع قوطی پروفیل و دیگر محصولات فولادی به وبسایت آهن سانا مراجعه کنید و یا برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی برای تجربه خریدی مطمئن با توجه به نیاز خود ، با کارشناسان این گروه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *