جدول-وزنی-ورق-سیاه

ورق سیاه چیست ؟

در صنعت آهن، ورق‌ها با کمک فرایند نورد سرد یا نورد گرم تولید می‌شوند که در ساخت عمده ورق‌های فلزی از روش نورد گرم استفاده می‌گردد. از آنجا که این ورق‌ها در کوره، با دمای بالا قرار می‌گیرند، رنگ ورق‌ها کمی تیره و مات می‌شود و به همین دلیل به آنها ورق سیاه یا Hot Rolled Sheet می‌گویند. تولید ورق سیاه هزینه کمتری نسبت به روش‌های دیگر دارد و همچنین حرارت کوره، باعث تولید محصولی با کیفیت می‌شود؛ از این رو کاربرد ورق سیاه در بسیاری حوزه‌ها دیده می‌شود.

موارد استفاده ورق سیاه

در واقع ورق سیاه یا ورق آهن مادر بسیاری از صنایع از هر نظر میباشد ، بعنوان مثال حتی از ضایعات ورق سیاه نیز استفاده میشود که در نهایت ضایعات ورق سیاه با نام سرورق نیز در بازار به فروش و مورد استفاده قرار میگیرد.

بعنوان مثال از سر ورق در بسیاری از کارگاه ها ، برشکاری ها و جوش کاری ها به چشم میخورد و در بیشتر اوقات بجای ورق سیاه کامل مورد استفاده قرار میگیرد به این معنی که در سرورق ، که همانطور ذکر شد ، ضایعات ورق سیاه است ، ابعاد کوچکتری است و اگر ورق مورد نیاز مشتری در حد و اندازه ای باشد که بتوان از ضایعات و سر ورق استفاده کرد بسیار سود آور برای تولید کننده میباشد.

همچنین از ضایعات یا سرورق برای چرخه تولید میلگرد ها نوردی نیز استفاده میشود ، به این صورت که برخی کارخانجات برای تولید محصول خود ، ضایعات کارخانجات تولید کننده ورق سیاه را خریداری کرده و در کارخانه بعنوان مواد اولیه استفاده مینمایند و بعد از ذوب کردن به میلگرد و یا هر محصول دیگری تبدیل میشود.

انواع ورق سیاه

ورق سیاه یا ورق آهن از منظر دسته بندی ، به دسته های گوناگونی تقسیم میشوند ، بعنوان مثال از نظر عرض ورق سیاه ، جنس ورق و حتی گاهی اوقات از نظر ضخامت میتوان به دسته بندی های مختلفی تقسیم کرد.

انواع ورق‌ سیاه، به دو دسته معمولی و صنعتی، تقسیم می‌شوند که ساخت و تولید هر کدام، با کمک تکنولوژی‌های متفاوتی انجام می‌گیرد. برای مثال، ورق سیاه معمولی با استاندارد ST37 تولید می‌شود و بیشتر برای ساختن سوله‌ها و ساختمان‌سازی کاربرد دارد. از سوی دیگر کاربرد ورق سیاه صنعتی در صنایعی همچون سدسازی و پتروشیمی بیشتر است. از آنجا که این نوع ورق، کربن کمی در ساختار خود دارد، به فولاد نرمه نیز شناخته می‌شود. این مقطع فولادی به دلیل نرمی انعطاف‌پذیری و شکل پذیری بالایی دارد.

استاندارد st52 ورق سیاه، در گروه ورق سیاه صنعتی قرار می‌گیرد. ورق‌های سیاه، نسبت به انواع ورق روغنی، ضخامت کمتری دارند و برای ساخت آن‌ها دمای تختال‌ها به ۱۲۸۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. گرچه ورق سیاه st52 مشابه st37 از نوع کم کربن می‌باشد، اما به دلیل حضوری عناصر آلیاژی، هرچند ناچیز، استحکام بالاتری دارد. این مسئله باعث کاهش انعطاف‌پذیری نیز می‌شود.

نحوه تولید ورق آهن

کلیه محصولاتی که از جنس آهن میباشند ، در کل ابتدا از سنگ آهن و در نهایت از شمش و اسلب تولید میشوند که محصول مادر برای تولید ورق آهن ، اسلب میباشد.

اسلب به مقاطع فلزی میگویند که از طول های مختلف ، بنا به نیاز مشتری یعنی کارخانجات تولیدی به کارخانجات بعنوان محصول اولیه داداه میشود ، به این ترتیب اسلب روی خط تولید ورق قرار میگیرد و با استفاده از دستگاه های پرس ، رول اسلب را به ورق های آهن با عرض و طول های مختلف تبدیل مینماید.

انواع کارخانجات تولید کننده ورق آهن

در ایران کارخانجات مختلفی برای تولید ورق سیاه وجود دارد که هر کدام خصوصیات خاص خود را دارند که مهمترین خصوصیات این کارخانجات عرض و ضخامت ورق میباشد.

ورق سیاه کارخانه فولاد مبارکه

فولاد مبارکه اصفهان از قدیمی ترین و بهترین کارخانجات تولید کننده ورق های آهنی در ایران میباشد که علاوه بر اینکه محصولات خود را روانه بازار ایران مینماید ، صادرات میز به شکورهای همسایه نیز صورت میگیرد.

از مهمترین خصویات کارخانه مبارکه ، تولید ورق آهن با کیفیت بسیار بالا میباشد ، این کارخانه محصولات خود را طبق استاندارد کشور آلمان و استاندارد DIN تولید مینماید. متداول ترین عرض تولید شده در کارخانه فولاد مبارکه ۱ متر و نیم یا ۱۵۰ سانتی متر و همچنین در عرض ۱۲۵ سانتی متر یا ۱.۲۵ متر نیز تولید میشود.

ضخامت های تولید شده در این کارخانه به دو صورت رول و شیت میباشد که اگر ضخامت محصولات از ۸ میل پایین تر باشد معمولا به دو صورت رول و شیت و اگر بالای ۸ میل باشد به صورت شیت تولید و روانه بازار میباشد.

ورق آهن کارخانه فولاد اکسین (خوزستان)

یکی دیگر از قوی ترین کارخانجات تولید کننده ورق سیاه در ایران کارخانه اکسین است که از مهمترین ویژگی های این کارخانه تولید محصولات خود در عرض ۲ متر میباشد ، همچنین یکی دیگر از متمایز کننده ترین خصوصیات این کارخانه سرورق این کارخانه میباشد که به دلیل جور بودن تولیدات این کارخانه در بازار این محصولات بیشتر به صورت انحصاری درآمده است.

تولیدات کارخانه اکسین از ضخامت ۸ میل شروع میشود و تا ۵۰ میل ادامه دارد.

ورق آهن کارخانه کاویان (خوزستان)

از دیگر رقبای کارخانجات تولید کننده ورق آهن در ایران ، کارخانه کاویان که در خوزستان میباشد ، است. این کارخانه محصولات خود را در دو عرض ۱۲۵ و ۱۵۰ سانتی متر روانه بازار مینماید. این کارخانه مانند همشهری خود تولیدات خود را در ضخامت های ۸ تا ۵۰ میل به دست مصورف کنندگان میرساند.

قیمت ورق آهن

معمولا یکی از دغدغه های خریداران و نیازمندان ورق سیاه ، قیمت گیری و به روز بودن برای خرید این محصول میباشد ، آهن سانا یکی از بهترین منابع برای اخذ قیمت ورق آهن و همچنین خرید این محصول میباشد.

بهترین راه برای اخذ قیمت ورق سیاه این است که با شماره تماس های سایت آهن سانا تماس گرفته و از کارشناسان قیمت روز و لحظه ای محصول مورد نظر خود را درخواست نمایید.

همچنین با مراجعه به همین صفحه میتوانید از جدول ، قیمت محصول مورد نظر خود را مشاهده نمایید و از قیمت روز محصول مطلع شوید.