پروفیل

در کل به کلیه آهن آلات شاخه ای مانند ، قوطی پروفیل ، نبشی ، تیرآهن ، پروفیل مبلی و غیره قوطی گفته میشود اما به دلیل اینکه در ایران و بازار ایران قوطی پروفیل مخفف شده و با نام پروفیل و یا قوطی میشناسند ، هر وقت صحبت از پروفیل میشود ، در واقع منظور همان قوطی پروفیل گفته میشود.

در کل در بازار پروفیل هم به نوع آلومینیومی هم به نوع آهنی ، برای پنجره دوجداره و غیره به کار میرود. اما قوطی پروفیل مختص پروفیل آهنی است که در بازار آهن به فروش میرسد.

این پروفیل به چند صورت به فروش میرسد ، شاخه و کیلویی که اگر لازم باشد به مقدار زیاد خرید نمایید بهتر است این محصول را بصورت کیلویی خرید نمایید ، اما اگر قصد خرید قوطی پروفیل را دارید ، حتی فروشنده حاضر به فروش کیلویی این مصول نیست.

در نهایت در این مقاله هر جا سخن از پروفیل شد، منظور همان قوطی پروفیل چهار گوش و توو خالی است که بیشتر برای کارهای ساختمانی و تولید درب و پنجره مورد ساتفاده قرار میگیرد است.

انواع پروفیل از نظر نحوه تولید

در ایران روش های مختلفی برای تولید و بدست آوردن پروفیل وجود دارد که از مهمترین این روش ها میتوان به نورد سرد یا (غیر مستقیم) و نورد گرم یا مستقیم اشاره کرد.

تولید پروفیل به روش نورد گرم (غیر مستقیم)

این روش یکی از متداول ترین روش های تولید پروفیل میباشد که در کارخانجات تولید لوله بدست می آید ، به این صورت که تولید لوله بسیار راحت از پروفیل است ، به همین دلیل بعد از تولید لوله در دستگاه های پرس به صورت خطی قرار میگیرد و لوله شکل پروفیل و چهار گوش در ضخامت و طول های مختلف بدست می آید.

تولید پروفیل به روش سرد (مستقیم)

تولید پروفیل به صورت مستقیم یا سرد یکی دیگر از بهترین روش های برای تولید پروفیل است ، به این صورت که از ورق سیاه بدست می آید. در این روش ورق سیاه به کلاف های با ابعاد مورد نظر تبدیل و برش میخورد ، سپس بعد از کمی حرارت خوردن و غلطک و صاف شدن ابتدا و انتهای کلاف بهم جوش میخورند و در نهایت به پروفیل تبدیل میشوند.

انواع پروفیل از نظر شکل ظاهری

یکی دیگر از روش های دسته بندی پروفیل ها ، از نظر شکل ظاهری که معمولا همین شکل و شمایل ها ، نوع مصرف را نیز مشخص مینماید.

پروفیل نوع باز

پروفیل باز به کلیه مقاطع فلزی که سر و ته آنها از نظر عرض ، بهم جوش نخورده باشند و یک درز بین آنها همیشه باشد میگویند که از مهمترین آنها میتوان به تیرآهن ، میلگرد ، نبشی و غیره اشاره کرد.

پروفیل نوع بسته

در این نوع از پروفیل دو طرف سطح مقطع بهم جوش میخورد که از مهمترین زیر مجموعه این دسته بندی میتوان به قوطی پروفیل اشاره کرد ، که در این صفحه به صورت اختصاصی تر راجب تشریح این محصول صحبت خواهیم کرد.

حال که قرار است در این مقاله و صفحه کلا راجع به قوطی پروفیل صحبت نماییم ، بهتر است درباره انواع ، شکل ها و ظواهر این محصول صحبت نماییم.

قوطی پروفی از نظر شکل ظاهری به دو شکل مربعی و مستطیلی در بازار مورد استفاده قرار میگیرد.

پروفیل مربع

پروفیل مربعی یا بال مساوی یکی از پر مصرف ترین های انواع های پروفیل در بازار و صنایع است که از نظر شکل چهار بال مساوی و برابر دارند یعنی طول هر بال با بال های دیگر مساوی هستند.
حال بسیاری از مشتریان دوست دارند بدانند که وزن این پروفیل های مربعی چگونه بدست می آیند و در نهایت قیمت کل آنها به چه صورت محاسبه میشود.

این محصول به حدی در بحث صنعت مهم و کاربردی است که همچنین از نظر نوع مصزف نیز دسته بندی میشود ، به این صورت که پروفیل صنعتی و غیر صنعتی داریم که در ادامه توضیح کختصری درباره این دسته بندی خواهیم داد.

پروفیل صنعتی

پرفیل های سایز بزرگ از نظر ابعاد و همچنین از نظر ضخامت را پروفیل صنعتی میگویند که معمولا از ضخامت ۴ میل به بالا را صنعتی میگویند.

پروفیل غیر صنعتی

پروفیل غیر صنعتی یا سایز کوچک به نوعی از پروفیل میگویند که از نظر سایز و اندازه در سایز کوچکتری نسبت به صنعتی قرار دارد که معمولا از سایز ۱.۵ میل تا ۴ میل را میگویند.

پروفیل مبلی

نوع دیگری از پروفیل ها از نوع غیر صنعتی کوچک تر و ریز تر است ، پروفیل مبلی است که این نوع از پروفیل بیشتر برای ساخت مبل و لوازم تزئیناتی مورد ساتفاده قرار میگیرد از سایز ۱.۵ میل تا تقریبا ۰.۰۵ میل میباشد.

محاسبه وزن پروفیل مربع (بال مساوی)

برای محاسبه وزن پروفیل بال مساوی باید اندازه ابعاد ، ضخامت و فی روز بازار را داشته باشیم ، به این صورت که ، یکی از ابعاد ضرب در عدد ۴ ، ضرب در ضخامت ، ضرب در عدد ۶ (طول شاخه) و در نهایت ضرب در عدد ۷.۸ که یک عدد ثابت (چگالی آهن) برای محاسبه وزن کلیه آهن آلات است و اگر ابعاد به صورت سانتی متر باشد نیاز بع تقسیم نیست و اگر ابعاد به میلی متر باشد باید عدد بدست آورده را تقسیم بر عدد ۱۰۰ کرد.

بعنوان مثال برای محاسبه قیمت یکی شاخه از پروفیل با ابعاد ۲*۲ و ضخامت ۲ میل با فی روز ۴۰ هزار تومان به این صورت عمل مینماییم :

(۲*۴)*(۲)*۶*۷.۸۵ /۱۰۰ که برابر است با ۷.۵۳۶ که وزن یک شاخه از این پروفیل میباشد.

محاسبه وزن پروفیل مستطیل (بال نا مساوی)

همانطور که اشاره شد یکی دیگر از انواع پروفیل های موجود در بازار ، پروفیل بال نامساوی است که محاسبه وزن آن نیز برای مشتریان و خریداران یک کار لذت بخش برای جلوگیری از کلاهبرداری های ممکن است.
برای محاسبه قیمت و وزن هر شاخه از این مقطع فلزی به این صورت اقدام مینماییم ، جمع دو بال از پروفیل ضرب در عدد ۲ ، ضرب در ضخامت ، ضرب در طول ۶ متر ، ضرب در عدد ۷.۸۵ (چگالی آهن) و در نهایت تقسیم بر عدد ۱۰ برای وزن است.

بعنوان مثال برای پروفیل با ضخامت ۲ میل و ابعاد ۲ در ۳ و طول ۶ متر به این صورت اقدام مینماییم.

(۲+۳)*۲*(۲)*۶*۷.۸۵ / ۱۰۰ که برابر است با عدد ۹.۴۲ که وزن یک شاخه ۶ متری از این پروفیل میباشد.

که اگر وزن را در فی روز بازار نماییم قیمت یک شاخه را بدست آورده ایم.

عوامل تاثیر گذار در قیمت پروفیل

متاسفانه در بازار ایران ، همه اقلام ائم از طلا ، آهن ، نقره و کلیه اجناس موجود در بازار همگی به قیمت روز دلار بستگی دارند ، پروفیل نیز چون از آهن بدست می آید از این مورد مستثنی نیست و صد در صد تحت تاثیر قیمت روز آهن و طلا و دلار میباشد.

اما مهم تر از همه این موارد ، میزان تورم میباشد که مستقیما روی این محصول مانند سایر آهن آلات تاثیر میگذارد ، که طبیعتا این تاثیر گذاری روی صنایع ، مواد غذایی ئ همه چیز تاثیر میگذارد.

قیمت پروفیل

همان طور که اشاره شد پروفیل از قیمت جهانی طلا و ارز متاثر میشود ، اما چاره ای نیست و کسایی که به این محصول نیاز دارند باید برای جلوگیری از بدتر شدن قیمت خرید نمایند.

برای استعلام قیمت روز پروفیل باید به یک منبع مطمعن و موثق مراجعه کرد ، سایت آهن سانا یکی از این منابع است که مشتریان گرامی را در خرید این محصول میتوانند راهنمایی نمایند

که برای خرید پروفیل با چند روش این کار را میسر مینماید.

با تماس با شماره های سایت آهن سانا کارشناسان بخش فروش پروفیل شما را در خرید یاری میدهند.

روش دیگر ایم که با مراجعه به همین صفحه و جدول قیمت روز پروفیل میتوانید از قیمت محصول مورد نظر خود مطلع شوید.