قیمت نبشی + انواع نبشی و کاربرد آن

در این صفحه می‌خواهیم در مورد قیمت نبشی و کاربردهای آن توضیحات لازم را خدمت شما عرض کنیم. زمان مطالعه صفحه ۴دقیقه میباشد و سر فصلهایی که در مورد آن می‌خواهیم توضیح دهیم عبارتند از:

  •  نبشی چیست؟
  • انواع نبشی
  • انواع نبشی بر اساس روش تولید
  • انواع نبشی بر اساس جنس
  • نبشی گالوانیزه
  • نبشی پلاستیکی
  • نبشی ضد زنگ
  • سایز و اندازه نبشی
  • کاربرد نبشی
  • عوامل موثر بر قیمت نبشی
  • قیمت نبشی
  • نحوه محاسبه وزن نبشی
  • خرید نبشی

نبشی چیست؟

یکی از مقاطع فولادی که نقش پر رنگی در صنایع ساخت و ساز دارد، محصولی است تشکیل شده از دو بال عمود بر هم که به آن نبشی گفته میشود. نبشی ها علاوه بر صنایع ساختمان سازی در سایر صنایع نیز کاربردهای گوناگونی دارند. در ادامه این مطلب به معرفی کامل نبشی و قیمت نبشی می‌پردازیم.
برای اطلاع از قیمت تیرآهن نیز میتوانید به صفحه این محصول در همین سایت آهن سانا مراجعه فرمایید.

نبشی

نبشی مقطعی فولادی است که از دو بال عمود بر هم تشکیل شده است. این بال ها ممکن است هم اندازه و یا با اندازه های متفاوت باشند که شبیه حرف V یا L هستند.

نبشی اغلب در طول ۶ یا ۱۲ متری و با ضخامت و عرض متفاوت تولید میشوند که بیشترین کاربرد آن در صنعت ساختان سازی است. با توجه به استفاده زیاد نبشی در ساختمان سازی، قیمت نبشی تاثیر مهمی بر قیمت تمام شده دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است.

قیمت نبشی

انواع نبشی

معیارهای متفاوتی برای دسته بندی نبشی ها وجود دارد همچون دسته بندی نبشی ها بر اساس شکل ظاهری، فرآیند تولید و متریال ساخت.
انواع نبشی بر اساس شکل ظاهری
نبشی ها بر اساس شکل ظاهری به دو دسته نبشی بال مساوی و بال نامساوی تقسیم بندی میشوند. در نبشی بال مساوی اندازه هر دو بال یکسان است و در نبشی بال نامساوی اندازه بال ها متفاوت میباشد.

انواع نبشی بر اساس روش تولید

نبشی ها به روش نورد گرم و نورد سرد تولید میشوند. به نبشی تولید شده از روش نورد گرم نبشی فابریک و به نبشی تولید شده از روش نورد سرد نبشی پرسی میگویند. نبشی های فابریک نوع مرغوب تر نبشی هستند که هزینه تولید و قیمت نبشی فابریک بیشتر از نبشی های پرسی است.

انواع نبشی بر اساس جنس

نبشی ها با جنس های متفاوت تولید میشوند که هر کدام با توجه به ویژگی هایی که دارد، دارای کاربرد خاص میباشد. نبشی گالوانیزه، نبشی ضد زنگ، نبشی آلومینیومی و حتی نبشی پلاستیکی از انواع جنس نبشی هستند.

نبشی گالوانیزه

این نبشی ها از ورق های آهن سیاه با روکشی از روی ساخته میشوند. لایه روی موجب مقاومت نبشی در برابر خوردگی میشود که استفاده آن در محیط هایی که امکان خوردگی وجود دارد را افزایش میدهد.

نبشی ضد زنگ

برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی نبشی در محیط های مربوط که احتمال خوردگی بسیار بالا است از فولادهای T316 و T304 استفاده میشود. نبشی ضد زنگ T304 بالاترین مقاومت در برابر خوردگی را دارد و پوشش آن از کروم، نیکل و مولیبدن است.

نبشی پلاستیکی

نبشی های پلاستیکی معمولا برای بسته بندی محصولات کاربرد دارند که از لبه های تیز تیز محصولات جلوگیری میکند.

سایز و اندازه نبشی

سایز نبشی ها را با سه عدد جلوی حرف L نشان می‌دهند. به طوری که عدد اول و دوم نشان دهنده عرض بال و عدد سوم نشان دهنده قطر نبشی است. به طور مثال L50*50*6 یک نبشی بال مساوی با اندازه بال ۵۰ میلی‌متر و ضخامت ۶ سانتی متر است.

کاربرد نبشی

نبشی علاوه بر صنعت ساخت و ساز در صنایع دیگر نیز کاربرد دارد. مهم ترین کاربردهای نبشی ها عبارت اند از:

  • اتصال، استحکام و پشتیبانی سازه ها
  • ساخت ستون و خرپا
  • ساخت قطعات خودرو و پشتیبانی از بدنه
  • صنایع کشتی سازی
  • تقویت سازه های زیر زمینی مانند تونل
  • ساخت کابینت
  • پایه نصب لوله ها

قیمت نبشی

نبشی ها استفاده زیادی در صنایعی مانند ساختمان سازی دارند و قیمت نبشی تاثیر بسزایی بر روی قیمت تمام شده پروژه دارد. این امر باعث اهمیت قیمت نبشی شده است و یکی از مهم ترین فاکتورهای مورد توجه خریدار است. قیمت نبشی ها بر اساس واحد وزن به فروش میرسد به هین دلیل نبشی های با ضخامت بیشتر قیمت تمام شده بالاتری دارند.
قیمت نبشی به عوامل زیادی وابسته است از جمله فرآیند تولید و جنس نبشی. نبشی های فابریک تولید شده از فرآیند نورد گرم کیفیت و هزینه تولید بیشتری دارند و به همین دلیل دارای قیمت بالاتری می‌باشند. توجه داشته باشید در هنگام استعلام قیمت و خرید نبشی به این عوامل دقت داشته باشید.

برای اطلاع از قیمت نبشی ، مشتریان گرامی میتوانند به صفحه قیمت نبشی مراجعه نمایند و یا اینکه در هر صفحه ای که قرار دارید با شماره های سایت تماس بگیرید و از کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را از قیمت روز این محصول مطلع نمایند.

بعنوان مثال در تاریخ ۲۲ مرداد ماه سال ۱۴۰۳ قیمت نبشی ۳ تقریبا ۳۰ هزار تومان میباشد که اگر قصد خرید به صورت لحظه ای را دارید بهتر است با کارشناسان در تماس باشید.

عوامل موثر بر قیمت نبشی

عوامل زیادی در نرخ قیمت و تغییرات قیمت نبشی تاثیرگذارند که برآیند آنها باعث شده است که قیمت نبشی همواره دارای نوسان باشد. قیمت جهانی آهن، عرضه و تقاضای داخلی، سیاست دولت، نرخ ارز از عوامل کلی هستند که بر روی قیمت تمامی محصولات فولادی تاثیر گذارند.
اما علاوه بر آن پارامترهایی همچون جنس، نحوه تولید، کارخانه تولید کننده (برند)، ضخامت و سایز نبشی نیز از پارامترهای تاثیرگذار در قیمت نبشی است که باعث اختلاف قیمت انواع آن میشود.
یکی دیگر از عواملی که در قیمت روز نبشی تاثیرگذار است، قیمت ورق آهن میباشد که لازم است قیمت این محصول را ابتدا بررسی نمایید.

قیمت روز نبشی

همانطور که گفته شد قیمت نبشی مانند سایر مقاطع فولادی ثابت نبوده و همواره دارای نوسان میباشد. به همین دلیل قبل از خرید لازم است از قیمت روز نبشی و تغییرات آن اطلاع داشته باشید تا بتوانید خریدی مناسب انجام دهید.

نحوه محاسبه وزن نبشی

فروش و قیمت نبشی ها بر اساس واحد وزن است. برای محاسبه وزن نبشی از رابطه زیر استفاده میشود:
۷۸۵۰ × ضخامت × طول × (اندازه بال اول + اندازه بال دوم) = وزن محصول
در این فرمول اندازه بال ها، طول و ضخامت بر اساس واحد متر جایگذاری میشود و وزن نبشی بر اساس کیلوگرم بدست می‌آید.

جدول-وزنی-نبشی

خرید نبشی

اگر قصد خرید نبشی دارید باید به نکات زیادی توجه داشته باشید تا خریدی به صرفه و مناسب هدفتان انجام دهید. توجه به جنس، روش ساخت، کارخانه تولید کننده و قیمت نبشی از مهم ترین عواملی است که هنگام خرید باید به آنها توجه داشته باشید. بنابراین فقط ارزان بودن قیمت نبشی به معنای خریدی مناسب نمی‌باشد و باید به سایر ویژگی ها توجه داشته باشید.
برای دریافت مشاوره خرید و استعلام قیمت آنلاین محصولات فولادی دیگر از جمله قیمت میلگرد میتوانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *