لوله مبلی چیست ؟

در صنایع امروزی ، اتصالات نقش مهمی در ساخت و ساز ایفا می کنند که بخشی از آن به انواع لوله ها مربوط می شود ؛ به طوری که لوله مبلی در عصر حاضر به خاطر ویژگی های منحصر به فرد خود از جمله وزن سبک و در کنار آن مقاومت قابل توجهی که از خود نشان می دهد ؛ به شدت مورد تقاضای همه مصرف کنندگان قرار گرفته است.

آهن-سانا-لوله-مبلی

انواع لوله مبلی از لحاظ تولید :

۱) لوله مبلی درز دار :

این نوع لوله مبلی از وزن کمتر با دیواره های نازک تر تولید می شود و بیشتر درجاهایی که حرف از ظرافت و زیبایی مطرح است ، استفاده می شود.

۲) لوله مبلی بدون درز :

لوله مبلی بدون درز خشک تر از نوع درز دار است ، وزن بیشتری هم دارد و طبیعتا با این تفاسیر استحکام و ثبات بیشتری داشته و برای تحمل فشار های سنگین مناسب می باشد و باید گفت در فرایند های سخت تری هم تولید می شود.

 اما با بررسی و مقایسه این دو نوع لوله از وجوه مختلف ، محققان به این نتیجه رسیده اند که زمینه استفاده از لوله مبلی بدون درز بیشتر و در کل پرکاربرد تر است ولی دلیلی بر جایگزینی هیچ کدام به جای هم نشده و مصرف کنندگان به هر ۲ مدل در صنایع امروزی نیازمند هستند.

لوله سبک یا لوله روغنی ؟

به دلیل وزن سبک نسبت به سایر محصولات فولادی ، به آن لوله سبک نیز می گویند و در بازه ضخامتی ۰/۷-۱/۸ میلی متری با ظرافت و دقت تولید می شود.

در بازار و صنایع لوله سازی اصطلاحا آن را لوله “روغنی” هم می نامند ، چون ورق روغنی از مواد اولیه آن به شمار می رود و همچنین ویژگی های منحصر فردی هم به آن می بخشد که در ادامه مقاله به آن می پردازیم.

ویژگی های منحصر به فرد لوله مبلی :

۱) جوشکاری بی دردسر جهت ساخت انواع سازه ها

۲) آب کاری آسان لوله مبلی :

 جهت افزایش مقاومت لوله مبلی در برابر خوردگی و زنگ زدگی ، سطح آن را با فلزات دیگر می پوشانند و به این کار کروم کاری هم می گویند.

۳) داشتن انعطاف پذیری قابل توجه :

برای خم شدن و کشش مناسب ، لوله مبلی گزینه ای مناسب محسوب می شود.

۴) زیبایی و شکل پذیری راحت لوله مبلی :

ورق روغنی به عنوان ماده اولیه به کار رفته بسیار شفاف و براق است و همین ویژگی به به لوله مبلی سرایت کرده و باعث می شود از وسایل تزیینی به شمار برود.

۵) داشتن عمر مفید بالا :

در صورت به کار بردن مواد اولیه با کیفیت ، ویژگی های خوب آن تا سالها باقی می ماند و برای مصرف کننده هزینه اضافی نمی تراشد.

۶) قیمت مناسب لوله مبلی :

به دلیل وزن سبک طبیعتا مواد اولیه کمتری در ساخت آن مصرف شده و هزینه های اولیه در ساخت لوله مبلی هم بسیار مقرون به صرفه می شود.

۷) مقاومت عالی :

 در برابر حرارت و در واکنش با مواد شیمیایی مثل اسید و باز ، پایداری خود را حفظ می کند.

لوله-مبلی04-آهن-سانا

کاربرد لوله مبلی :

۱) صنایع هوایی :

ساخت کابین های هواپیما

۲) صنایع خودرو سازی و حمل و نقل :

ساخت لوله های داخل موتور اتومبیل ، ساخت دوچرخه

۳) صنایع نظامی :

ساخت اسلحه و سایر تجهیزات نظامی

۴) اسکان با شرایط خاص :

ساخت انواع کانتینر و کانکس در مناطق کم برخوردار

۵) لوازم خانه و آشپزخانه :

ساخت مبلمان ، پایه های میز و صندلی و …

فاکتورهای تعیین کننده در قیمت لوله مبلی :

عوامل بسیاری در میزان نوسانی بودن محصولات فولادی از قبیل لوله مبلی موثرند ولی در اینجای مقاله به چند مورد از مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

۱) تعرفه گمرک

۲) میزان خرید و فروش در بازار

۳) قیمت ارز و دلار

۴) قیمت ورق روغنی ( ورق نورد سرد )

مورد آخر چون ماده اولیه در ساخت لوله مبلی است ، می توان آن را مهم ترین و حیاتی ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی لوله مبلی دانست.

لوله-مبلی02-آهن-سانا

روش های تولید لوله مبلی :

لوله مبلی غالبا در طی فرایند نورد سرد تولید شده که با کشش سرد در کارخانه ، مقاومت خمشی و لرزشی آن بالا می رود.

روش های زیر نیز در طی قرن اخیر هم ارائه شده اند:

۱) روش نورد فشاری

۲) روش نورد پیوسته

۳) روش نورد روی کلاهک

۴) روش نورد پیلگر

کلام آخر:

ضمن عرض تشکر از مطالعه این مقاله ، شما عزیزان می توانید همه روزه برای اطلاع از آخرین و به روز ترین قیمت انواع لوله مبلی و دیگر محصولات فولادی به وبسایت آهن سانا مراجعه کنید و یا برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی برای تجربه خریدی مطمئن با توجه به نیاز خود ، با کارشناسان این گروه تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *