توضیحات تکمیلی درباره مفتول گالوانیزه

فولاد و آهن در مقابل زنگ زدگی (اکسید آهن) بسیار آسیب پذیر هستند وهمان طور که ورق آهن از مواد اولیه پر کاربرد برای تولید مقاطع فولادی زیادی است مهندسان و کارشناسان این صنعت با استفاده از روش گالوانیزاسیون انقلاب جدیدی در این صنعت به وجود آوردند و در این مقاله به ورق گالوانیزه که یکی از محصولات تولید شده با این روش است می پردازیم و اگر دنبال اطلاعات مفیدی در مورد این محصول هستید این مقاله را از دست ندهید.

ورق گالوانیزه چیست ؟

همانطور که از اسم این محصول مشخص است ، به نوعی از ورق های فلزی که زیر مجموعه ورق های آهنی و فولادی است گفته میشود که از طریق مراحل گالوانیزاسیون از ورق سیاه و آهن به ورق گالوانیزه تبدیل میشود.
حال این مرحله گالوانیزه شدن بسته به نوع مصرف و میزان هزینه ای که مشتری میخواهد برای خرید این محصول بنماید بستگی دارد ، میتواند روش های مختلفی داشته باشد که در ادامه به برخی از روش های تولید این نوع ورق اشاره خواهیم کرد.

اما در نهایت ورق گالوانیزه همان ورق های سیاهی میباشد که برای مصارف خاصی همانند ، سقف شیروانی ، تولید لوازم خانگی از جمله یخچال فریزر ها ، خودرو سازی و بسیاری از صنایع که نیازمند نوعی از ورق ها میباشد که در برابر ، آب ، باران ، هوای گرم و خشک و همچنین مرطوب ، جلوگیری از زنگ زدگی مقاوم باشد.
حال اگر بخواهیم درکل از ورق هایی که از جنس گالوانیزه باشد و مواد اولیه آن هیچ ربطی به ورق سیاه نداشته باشد ، هزینه زیادی را برای مصرف کننده در بر خواهد داشت ، پس بهترین گزینه برای اینکه بتوانند تمامی نیازهای مشتری را برطرف نماید ، گالوانیزه کردن ورق سیاه های موجود در بازار با روش هایی که در بخش های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد بسیار به صرفه تر خواهد بود.

نحوه تولید ورق گالوانیزه

قبل از اینکه ورق گالوانیزه در ابعاد مختلف برش خورده شود ، باید بگوییم در سایزها و اندازه های مورد نیاز مشتریان به صورت استاندارد و پیش فرض از ورق سیاه ها به دست می آید.

یعنی ورق های با سایزهای مشخص روی دستگاه ها و رول ها قرار میگرد تا به صورت کاملا مسطح و بدون موج تبدیل شوند ، سپس بعد از این بخش سراغ مرحله ای میرویم که قرار است مواد فلز روی (Zinc) بعنوان یک لایه رویِ ورق سیاه با درصد ، مقدار و روش های مختلفی کشیده شود و کل سطح ورق را بعنوان یک لایه بپوشاند.

نباید فراموش کرد که کلیه ورق های موجود در بازار غیر از ورق های استیل و ورق های گالوانیزه که کلا متریال و جنس آنها متفاوت است ، کلیه ورق های موجود در بازار ائم از ورق سیاه ، ورق اسید شور ، ورق آجدار و غیر همگی از ورق آهن یا ورق سیاه تولید میشود.

مزایای ورق گالوانیزه

بسته به نوع مصرف و نیاز مشتریان گرامی استفاده از ورق گالوانیزه میتواند فواید زیادی به به دنبال داشته باشد ، این نوع ورق نسبت به بقیه ورق های فولادی دارای مزایای زیادی است که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هزینه تولید پایین تر نسبت به سایر ورق های مقاوم در برابر خوردگی.
  • هزینه تعمیر و نگهداری ورق گالوانیزه بسیار ارزان تر از سایر ورق هاست.
  • جوشکاری این نوع ورق بسیار آسان است.
  • ورق گالوانیزه ظاهری بسیار زیبا و براق دارد.
  • شکل و فرم گیری این نوع ورق به راحتی انجام می شود.

عمر مفید ورق گالوانیزه

بدون در نظر گرفتن این نکته که نوع مصرف و مکان مورد استفاده ورق سیاه یا ورق گالوانیزه باید بگوییم که ورق گالوانیزه عمر بیشتری به واسطه مرحله گالوانیزاسیون دارد ، چرا که این لایه گالوانیزه از پوسیدگی ، زنگ زدی جلوگیری مینماید.

با در نظر گرفتن اینکه بلاخره هر محصول و در نهایت دسته بندی آهن آلات ، یک عمر مفید و مناسب را دارد ، باید بگوییم که عمر مفید این محصول بین ۲۰ تا ۵۰ سال تخمین زده می شود که در صورت استفاده از مواد اولیه درجه یک عمر این محصول ممکن است به ۷۰ سال نیز برسد، که به ضخامت جنس پوشش روی ورق و نوع و صخامت فولاد بستگی دارد.

استاندارد مقدار ضخامتی که برای پوشش روی ورق استفاده می شود در صورت استفاده از این مقطع در فضای باز بین ۴۵ میکرون و در صورت استفاده در محیط داخلی بین ۲۷تا ۳۰ میکرون است که هر چقدر این مقدار بیشتر باشد عمر مفید ورق گالوانیزه نیز بیشتر خواهد شد.

عوامل تاثیر گذار در قیمت ورق گالوانیزه

همانند سایر آهن آلات که تحت تاثیر قیمت جهانی آهن و ایران است ، عوامل مهم دیگری مانند ، میزان واردات ورق گالوانیزه از کشورهایی مانند چین ، ازبکستان و غیره و صادرات ورق گالوانیزه ایران به کشورهای همسایه بستگی دارد.

از سایر عوامل تاثیر گذار در قیمت روز ورق گالوانیزه میتوان به قیمت روز دلار ، یورو و همچنین به قیمت طلا نیز بستگی دارد ، در انتها باید بگوییم که میزان تاثیر پذیری قیمت ورق گالوانیزه از ارز بسیار بیشتر از سایر عوامل ذکر شده است ، همچنین همانطور که ذکر شد ورق گالوانیزه از ورق آهن بدست می آید که قیمت این محصول مطمعنا تحت تاثیر قیمت ورق سیاه نیز میباشد.

همچنین برای تولید ورق گالوانیزه از مواد اولیه ای استفاده می شود که برخی از آنها در خارج از کشور تولید میشوند و علاوه بر آن موارد زیر نیز در قیمت این محصول تاثیر دارند.

ضخامت و اندازه ورق گالوانیزه

علاوه بر مواردی که در قسمت بالا ذکر شده میزان ضخامت ، اندازه و ابعاد ورق گالوانیزه در قیمت این محصول تاثیر میگذارد در واقع قیمت این محصول بر اساس وزن محاسبه میشود پس در نهایت اگر وزن ورق و ضخامت هرچقدر پایین تر باشد قیمت پایین تری نسبت ورق هایی که با ابعاد ، ضخامت و در کل اندازه های بزرگتر و بیشتری دارند.

مشخصات فنی

مشخصات فنی را میتوان همان میزان ضخامت و میکرون مواد گالوانیزه ای که روی ورق قرار میگیرد و باعث میشود این نوع ورق را از حالت خام به حالت گالوانیزه تبدیل نماید و در نهایت قیمت را رقم میزند.

هزینه حمل و نقل

یکی دیگر از مواردی که قیمت روز ورق گالوانیزه و حتی خیلی از محصولات و آهن آلات وابسته به ورق گالوانیزه را رقم میزند ، هزینه حمل نقل و کرایه بار میباشد ، چرا که اگر این محصول اگر قرار باشد از کشورهای دیگر وارد ایران شود ، مطمعنا یه هزینه علاوه بر مواردی که باعث میشود این محصول از قیمت جهانی نشات بگیرد به قیمت ورق گالوانیزه اضافه میشود.

در صورت اینکه شما مشتریان گرامی ملم بر اینکه چه کارخانه و یا چه ضخامت و ابعادی مد نظر شماست و چه نوع ورق ماتناسب با نیاز شماست میتواند در هزینه خرید شما صرفه جویی نماید ، در غیر اینصورت کارشناسان بخش فروش ورق گالوانیزه در فروشگاه آنلاین آهن سانا میتواند در سهولت خرید و انتخاب محصول مناسب به شما عزیزان کمک نماید.

نرخ عرضه و تقاضا

مقدار ورق موجود در بازار با قیمت ورق گالوانیزه ارتباط مستقیم دارد به این صورت که کمبود این محصول در بازار باعث کمیابی این محصول و در نهایت باعث افزایش قیمت این محصول خواهد شد.

قیمت ورق گالوانیزه توسط کارخانجات تولیدی و تامین کنندگان فلز تعیین می شود که با توجه به شرایط بازار و نوسانات ارز و دلار و قیمت جهانی آهن دائماً در حال تغییر است که شما میتوانید با مراجعه به سایت آهن سانا و صفحه قیمت ورق گالوانیزه از نحوه خرید و قیمت لحظه ای این محصول آگاه شوید.

همچنین محصولات دیگری که در گروه آهن سانا به صورت تخصصی به فروش میرسد که شما مشتریان گرامی برای خرید و یا حتی مشاهده قیمت آنها میتوانید از صفحه آن اقدام نمایید ، میتوان به صفحه قیمت پروفیل مبلی اشاره کرد.